“Lah dulu, bapak saya bilang di Madura ini kalau ngentot di depan orang aja bisa dicarok! Lah kan ngeri. Masa hanya kerana ngentot udah dicarok!”
Meskipun di mata masyarakat Madura carok dan atokar adalah dua perkara yang berbeza tetapi dari sudut authority-defined terutama di mata institusi penegak undang-undang di Indonesia (polis dan badan kehakiman), keduanya tetap dianggap sebagai tindakan jenayah yang melanggar undang-undang. Berdasarkan Kitab Undang-undang Hukum Pidana (KUHP), carok dikategorikan sebagai pembunuhan (fasal 338 dan 340) atau penganiayaan berat (fasal 351,353,354 dan 355), manakala atokar dikategorikan sebagai penganiayaan ringan (fasal 352).
Dalam kebanyakan kes carok, ternyata pelaku carok tidak cuba melarikan diri setelah melakukan carok, sebaliknya menyerahkan dirinya kepada pihak polis. Tindakan ini dilakukan bukanlah kerana mereka telah sedar dengan kesalahan yang telah dilakukan sebaliknya adalah kerana takut dengan tindakan balas dendam yang mungkin akan dilakukan oleh keluarga mangsa.
Secara keseluruhan, Latief Wiyata (2002:184-185), merumuskan pengertian carok iaitu suatu tindakan atau percubaan membunuh (kerana adakalanya hanya berupa penganiayaan berat) menggunakan senjata tajam (umumnya menggunakan celurit) yang dilakukan oleh lelaki (tidak pernah wanita) terhadap lelaki lain yang dianggap telah melakukan pelecehan terhadap harga diri (baik secara individu mahupun secara kolektif yang mencakup kerabat atau keluarga) terutama berkaitan dengan masalah kehormatan isteri sehingga membuat malo.
Di dalam masyarakat Madura, carok telah mendapat sokongan dan persetujuan sosial, yang bererti masyarakat tidak memandang hina atau salah kepada pelaku carok yang membela maruahnya yang tercemar. Carok juga telah menjadi alat budaya bagi pelaku yang mengalahkan musuhnya untuk memperolehi gelaran sebagai oreng jago, sehingga kejayaan dalam carok menimbulkan perasaan puas, lega dan bahkan bangga kepada pelakunya. Secara ringkas dapat disimpulkan bahawa pengertian carok harus mengandungi lima unsur, iaitu : (1) tindakan atau cubaan membunuh antara pelaku lelaki, (2) pelecehan harga diri terutama berkaitan kehormatan isteri, (3) perasaan malo, (4) adanya dukungan serta persetujuan sosial, dan (5) perasaan puas dan bangga bagi pemenangnya.
Tulisan bersambung
- Carok Sebagai Elemen Identiti Manusia Madura,
- Sudut Pandang Pulau Madura,
- Carok; Bentuk dan Penyebabnya,
- Indentiti Madura dan Nilai Ekonomi,